Jazda na rowerze - nowe perspektywy

Jest wiele rodzajów dyscyplin kolarskich i mnóstwo przeróżnych możliwości szaleństw z wykorzystaniem roweru. Poruszając temat urazowości tego sportu możemy wyodrębnić dwie główne grupy:

  • Urazy ostre, powstałe na skutek bezpośredniego wypadku,

  • bóle wywołane na skutek przeciążenia.

Wydaje się, że w pierwszej grupie nie wiele można zrobić jeżeli chodzi o profilaktykę, ponieważ dużym czynnikiem urazotworczym jest po prostu pech. A jednak można. Istnieje dużo elementów które można poprawić m.in.:

- dobór odpowiedniego sprzętu

- dobór odpowiedniej trasy

- poprawienie kondycji

- praca nad równowagą

- poprawa koordynacji oko - przedmiot

Przyczyn bólu przeciążeniowego można dopatrywać się z jednej strony w złym ustawieniu wysokości siodełka lub kierownicy oraz odległości miedzy nimi. Drugim czynnikiem sprawczym jest brak elastyczności mocno obciążanych grup mięśniowych oraz mało komfortowa pozycja jazdy.

Większość kolarzy jeździ utrzymując kręgosłup lędźwiowy i piersiowy w zgięciu co może wywołać dysbalans zgięciowy w płaszczyźnie strzałkowej (spłycenie lordozy lędźwiowej na rzecz kifotyzacji lędźwiowo-piersiowej). Zawodowi kolarze potrafią zachować lordotyczne ustawienie odcinka lędźwiowego poprzez maksymalne przodopochylenie miednicy. Wymogiem takiego ustawienia jest ponad przeciętna elastyczność mięśni kulszowo - goleniowych i pośladkowych. Zwiększona ich sztywność nie pozwoli na odpowiednie ustawienie miednicy ale również zwiększy obciążenie na paśmie biodrowo piszczelowym (jednostka chorobowa ITBS) oraz zwiększy obciążenie mięśni przykręgosłupowych.

Kolejnym problemem podczas jazdy jest brak możliwości napięcia mięśni brzucha oraz zachowania odpowiedniego toru oddechowego, co może być przyczyną bólu pleców w odcinku piersiowym.

Częste wśród kolarzy są również bóle szyi i karku. Mogą być spowodowane wibracjami z szosy przenoszonymi przez ręce (w przypadku trzymanie kierownicy ) oraz przez kręgosłup (wibracje bezpośrednio przenoszone przez siodełko na miednicę z pominięcie kilku stawów amortyzujących (staw skokowy, kolanowy, udowy,).

Niezmiernie ważnym elementem przeciwdziałającym bólom karku jest dobór odpowiedniego kasku (zbyt duży kask zmniejsza widoczność, co powoduje, że kolarz ustawia głowę w przeproście) oraz poprawienie techniki jazdy.

Według klasycznego rozumienia biomechaniki krążka międzykręgowego, maksymalne zgięcie zwiększa ciśnienie sród-dyskowe (badania Nacgemsona) i może spowodować uwypuklenie materiału dyskowego.  Dodając ruchy rotacyjne, wstępujące podczas jazdy, może dojść do rozerwania pierścienia włóknistego. Z tego powodu domniemywać możemy, że jazda na rowerze może być istotnym czynnikiem predyponujacym do uszkodzenia krążka międzykręgowego.

Kolejnym mało poruszanym problemem w literaturze jest zwiększenie niestabilności kolana. Dotyczy to przede wszystkim zawodowych kolarzy. Ruch szybkiego pedałowania jest wywoływany przez mięśnie dwustawowe, co „zwalnia” z pracy (rozleniwia) mięśnie jednostawowe bardziej odpowiedzialne za stabilizację.

Richardson i Sims (1991) odkryli, że w porównaniu z osobami niezwiązanymi ze sportem zawodowi kolarze posiadają problemy z dłuższym utrzymaniem napięcia mięśnia pośladkowego wielkiego (miesień antygrawitacyjny). Przypuszcza się, że jest to związane z balistycznych charakterem ruchów wykonywanych w tej dyscyplinie, przy zredukowanym obciążeniu grawitacyjnym doprowadzającym do pewnej niewydolności mięśni systemu antygrawitacyjnego.

Podsumowując. Najczęstszymi problemami przeciążeniowymi kolarzy są:

  1. Zapalenie pasma biodrowo - piszczelowego (ITBS) 

  2. Zapalenie (Tendinopatia) ściegna Achillesa 

  3. Chonodromalacja rzepki 

  4. Bóle przeciążeniowe kręgosłupa

  5. Bóle dyskowe

  6. Niestabilność kolana 

Przedstawione urazy dotyczą przeważnie zawodowych kolarzy. Rehabilitacja opisanych dysfunkcji jest z reguły szybka i bardzo skuteczna. Mimo, iż przedstawiłem niebezpieczeństwa uprawiania kolarstwa to proszę pamiętać, że niezmiernie więcej jest korzyści z jazdy niż z bezruchu. Szybkie i kompleksowa terapia pozwolą na pełne korzystanie z dobrodziejstw tego sportu.

Do zobaczenia na trasach rowerowych.

 

Sławomir Piter

fizjoterapeuta, terapeuta manualny

 

 

 

 


Powrót do artykułów
Aktualności


11.08.2017

Szanowni Pacjenci,

w dniach 14-15 sierpnia Rehabilitacja będzie nieczynna.




28.07.2017

Szanowni Pacjenci,

 w dniu 31.07.2017r. (poniedziałek) rehabilitacja będzie czynna w godzinach 8:00 - 15:00.




14.06.2017

Zmiana godzin pracy rehabilitacji

 

Od dnia 16.06.2017 do końca czerwca rehabilitacja będzie czynna w następujących godzniach:

Poniedziałek: 8:00 - 20:00

Wtorek: 10:00 - 20:00

Środa: 8:00 - 20:00

Czwartek: 8:00 - 20:00

Piątek: 8:00 - 16:40

 

 


1 2 3 4 5  ...