Zespół ciasnoty przestrzeni podbarkowej

Zespół ciasnoty przestrzeni podbarkowej (ZCPP) powstaje głównie w wyniku przeciążenia mięśnia nadgrzebieniowego w procesie sumujących się przeciążeń oraz mikrourazów. Do rozwoju patologii mogą się również przyczynić zaburzenia równowagi między poszczególnymi grupami mięśni obręczy barkowej. W wyniku tej pataologii dochodzi do destabilizacji głowy kości ramiennej w stosunku do panewki stawowej, co powoduje powstanie procesu zwyrodnieniowego i uszkodzenia struktur stożka rotatorów. Wyróżnia się ZCPP pochodzenia pierwotnego i wtórnego.

Pacjenci z zespołem ciasnoty podbarkowej uskarżają się na:

• ból baku, często z promieniowaniem do połowy ramienia

• osłabienia mięśni

• utraty funkcji kończyny górnej

Wyróżnia się trzy etapy choroby:

1. etap zapalenia i obrzęku kaletki podbarkowej; objawiające się bólami barku przy wysiłkach fizycznych;

2. etap początkowych zmian zwyrodnieniowych w obrębie stożka rotatorów; objawy bólowe pojawiają się również w czasie wykonywania wysiłków fizycznych;

3. etap uszkodzenia stożka rotatorów (przerwanie częściowe lub całkowite); dolegliwości bólowe są stałe i często występują w nocy.

Niektórzy autorzy wyróżniają jeszcze 4 stadium choroby – artroza stawu; mimo dużych zniszczeń głowy kości ramiennej objawy bólowe są nierzadko mniejsze niż w stadium 3.

Omawiając leczenie ZCPP wyróżnia się:

LECZENIE ZACHOWAWCZE (rehabilitacja):

• wyrównaniu balansu mięśniowego między poszczególnymi grupami obręczy barkowej,

• przywrócenie właściwego wzorca ruchu łopatki,

• zlikwidowania punktów spustowych oraz bolesnych punktów klinicznych na tzw. bruzdach przylegania między poszczególnymi mięśniami (punkty te często rzutują objawy bólu przedniej części barku i ramienia)

Profesjonalnie prowadzona rehabilitacja daje bardzo dobre rezultaty, wczesna interwencja terapeuty kończy się często sukcesem a wizja operacji znika.

LECZENIE FARMAKOLOGICZNE to najczęściej podanie niesterodiowych leków prezciwzapalnych (NLPZ)

LECZENIE CHIRURGICZNE:

• wykonuje się najczęściej wtedy, gdy leczenie zachowawcze i farmakologiczne nie przynoszą zadowalających rezultatów,

• dzielimy je na zabiegi chirurgiczne otwarte i artroskopie,

• zabieg chirurgiczny podejmowany jest w zależności od siły bólu, potrzeb pacjenta np. szybki powrót do pracy. Niektórzy autorzy zalecają leczenie chirurgiczne w przypadku naderwania stożka rotatorów u młodych pacjentów, a także u tych pacjentów, gdzie na obręcz barkową działają duże siły – sportowcy. Zaleca się, aby po zabiegu chirurgicznym była odpowiednio przeprowadzona rehabilitacja.

mgr Witold Sodel

11.08.2017

Szanowni Pacjenci,

w dniach 14-15 sierpnia Rehabilitacja będzie nieczynna.

28.07.2017

Szanowni Pacjenci,

w dniu 31.07.2017r. (poniedziałek) rehabilitacja będzie czynna w godzinach 8:00 - 15:00.

14.06.2017

Zmiana godzin pracy rehabilitacji

Od dnia 16.06.2017 do końca czerwca rehabilitacja będzie czynna w następujących godzniach:

Poniedziałek: 8:00 - 20:00

Wtorek: 10:00 - 20:00